Minder maar beter
Hoe begin je nou een verhaal voor iemand die nooit schrijft, maar wel veel praat.. Gewoon ergens in het midden.
Om jullie een beeld te geven van onze gedachtengang, nemen we jullie mee naar Covid najaar 2019. De eerste berichten over een zeer besmettelijk virus duiken op. Ik weet nog dat ik dacht: 'Zo'n vaart zal het toch niet lopen..’ Maar niets was minder waar.
Ineens zat onze winkel dicht. Als de wiedeweerga een online kanaal opgetuigd, en machtig veel filmpjes gemaakt. Dit ging ontzettend goed! Maar zoveel aantallen als we verkochten met een open winkel, zouden we niet halen. Oke, geen man overboord, wij gaan er gewoon voor. De andere zorgen zijn voor later.
Zo gezegd, zo gedaan, en de winkel mocht na een aantal weken weer voorzichtig open. En de verkopen kwamen weer op gang. Maar iedereen was aangedaan. Ook wijzelf, wat is er nou precies gebeurd? En welke gevolgen heeft het gehad voor ons bedrijf?
In de lockdown kwam iedereen tot stilstand. Ook wij. En naast dat we moesten omschakelen, vroegen wij ons tegelijkertijd af; "Wat zijn wij nou eigenlijk aan het doen?".
Waarom komen onze winterjassen in augustus? Waarom prijzen wij af wanneer het net warm begint te worden, of juist koud? Waarom moet alles zo snel? Wij werden ons door de omstandigheden enorm bewust van de ‘normale’ gang van zaken in de mode. Daarnaast geloven wij dat het stellen van dit soort vragen nodig is om een gezond bedrijf te runnen. En samen met al deze vragen kwam ook de vraag; Wat vinden wij hierin belangrijk?
Aardig zijn, en tegelijkertijd de balans vinden tussen het bedrijf gezond houden én het juiste doen. De menselijke maat bovenal stellen. Ons niet gek laten maken door de markt.
Maar er speelt natuurlijk nog veel meer in de wereld. De wereld van fashion. Overproducties, kleding dump op stranden, uitgeputte katoenvelden, vervuiling door de productie, en de oorlogen waardoor o.a. transport en productie lastiger wordt.
Hier zijn wij ons enorm bewust van, en welk aandeel hebben wij daarin? Zolang wij in de fashion werkzaam zijn, hebben wij ons aandeel. Maar, hoe kunnen wij toch ‘goed’ doen.
Minder focus op omzet, maar meer op rendement. Dit klinkt gek, maar blijkt een sleutel te zijn tot alles. Minder maar beter.
De snelheid naar beneden brengen. Minder goederen laten leveren (minder facturen betalen), minder uitverkopen (minder rendementsverlies), minder productie (minder milieubelasting). Daarnaast, wanneer een item langer meegaat door bijvoorbeeld een betere kwaliteit en hoogwaardige materialen, kun je langer met je item doen en hoef je uiteindelijk ook minder te kopen. Ook zal het op de duur voor recycling en de tweedehands markt beter geschikt zijn.
Nu denk je vast; ‘dit is te mooi om waar te zijn..’ Welke verkoper zegt nou, koop maar minder? Daar komt ook onze menselijke maat weer om de hoek kijken. Wat als wij nou ook het beste met jou voorhebben? Net als met onszelf? Als wij in jouw schoenen zouden staan, als klant, zouden wij dit willen van de verkopers. Eerlijk zijn en meedenken, maar bovenal oprecht zijn. Vertrouwen is de basis voor een gezonde relatie.
De wereld vliegt aan ons voorbij met alle ontwikkelingen en digitalisering. Maar wij blijven mensen, en wij bij DICK.AND.CO hebben behoefte aan menselijkheid. Als team onderling, in samenwerking met onze leveranciers, maar zeker met jullie als klant.
8 reacties
Niets meer aan toe te voegen
Ik ben het volledig met jullie eens.
Daarnaast respect voor jullie als team!
Volg jullie al zo lang via insta, maar omdat ik niet in de buurt woon ben ik nog nooit in jullie winkel geweest. Het wordt wel tijd! Wat en hoe jullie communiceren vind ik echt te gek. Met kennis van kwaliteit, combinaties en duurzaamheid. Keep up the good work!
Mijn favoriete winkel, quality kleding met quality service. Always feels like a treat coming into the shop 🙌🏻
Mooi geschreven! Dit is wat jullie bijzonder maakt! Ik ben dankbaar dat ik daar onderdeel van heb mogen zijn. 😊
Tot snel in jullie prachtige winkel!
Heel mooi geschreven Nadine, jij/jullie/wij zijn goed bezig! Trots 💓